Συνέντευξη στο Πρωινό Τύπο
8 Μαϊου 2017
Συνέντευξη της κ. Χρυσούλας Κατσαβριά - Σιωροπούλου, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Καρδίτσας, για θέματα της επικαιρότητας στον Πρωινό Τύπο Καρδίτσας
Κυρία Κατσαβριά, πώς βλέπετε να εξελίσσεται η πορεία της χώρας μετά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης;
Η χώρα μας μπαίνει σε μια νέα φάση. Μέχρι τώρα είμασταν αναγκασμένοι να υλοποιούμε μια συμφωνία, αντίθετη με όσα συγκροτούν το όραμα και τη φυσιογνωμία μας. Αντίθετη στην ουσία και με τις ανάγκες και τις προσδοκίες του ελληνικού λαού. Με ελάχιστους βαθμούς ελευθερίας απέναντι στις σκληρές απαιτήσεις των δανειστών. Το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης όμως, επιταχύνει την έξοδο από την κρίση και την επιτροπεία. Γίνεται το εφαλτήριο για την πορεία της δίκαιης ανάπτυξης μέσα από τη θεμελίωση του νέου οικονομικού και κοινωνικού μοντέλου.
Ναι, αλλά σας κατηγορούν ότι δεσμεύσατε τη χώρα και για μετά το 2018, υποχωρώντας στην απαίτηση των δανειστών για νέες περικοπές στις συντάξεις και αύξηση της φορολογίας στα μικρά εισοδήματα.
Μας κατηγορούν και για άλλα πράγματα από την πλευρά της αντιπολίτευσης. Όμως, πρέπει να βάλουμε τα πράγματα σε μια τάξη. Οι δανειστές δεν είναι φίλοι μας, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός. Σε κάποια σημεία, δεν είναι ούτε και μεταξύ τους φίλοι. Και αυτό φάνηκε πολλές φορές στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, με το ΔΝΤ να εμφανίζεται αμετακίνητο τόσο για τις συντάξεις όσο και για τη φορολόγηση των μικρών εισοδημάτων. Και με την Ε.Ε., δηλαδή με τον κ. Σόιμπλε για να είμαστε ακριβείς, να απαιτεί υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και να μην ακούει κουβέντα για τη μείωση του χρέους. Δική τους άλλωστε είναι η ευθύνη για την καθυστέρηση για την επίτευξη της συμφωνίας με συνέπεια και τη διαφαινόμενη μείωση του ρυθμού ανάπτυξης του ΑΕΠ για το 2017, από 2,7% σε 2%. Όμως, δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός ότι η τελική συμφωνία που αναμένεται στο Eurogroup στις 22 Μαΐου, αφενός θα έχει μηδενικό δημοσιονομικό αντίκτυπο, δηλαδή δεν θα υπάρξει ούτε ένα ευρώ περισσότερη λιτότητα και αφετέρου, θα περιλαμβάνει και τον προσδιορισμό των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό χρέος. Φαίνεται λοιπόν ότι έχουμε μπροστά μας μια καταρχήν βιώσιμη και ισορροπημένη συμφωνία, την τεχνική της πλευρά δηλαδή που πρόκειται να ψηφίσουμε στη Βουλή τις επόμενες μέρες. Επομένως, η Ν.Δ. του κ. Μητσοτάκη και οι εκσυγχρονιστικές παραφυάδες του κ. Σημίτη έχουν κάθε λόγο να είναι αντίθετοι. Προφανώς, δεν φτάνει που αυτοί μας οδήγησαν στην κρίση και στην άθλια διαχείρισή της επί μια πενταετία. Ήθελαν να υποκύψουμε σε όλες τις απαιτήσεις των δανειστών αθροιστικά, δηλαδή τόσο εκείνων του ΔΝΤ όσο και των απαιτήσεων των Ευρωπαίων δανειστών, για να πάμε σε εκλογές και να πετύχουν την παλινόρθωση της διαπλοκής και της διαφθοράς. Επιτέλους, αν δεν μπορούν να συμβάλουν στην προσπάθεια του ελληνικού λαού, ας σταματήσουν την υπονόμευση. Και τουλάχιστον, ας πάψουν να ταυτίζονται με τους πιο σκληρούς από τους δανειστές.
Τι σημαίνει μηδενικός δημοσιονομικός αντίκτυπος, μέτρα και αντίμετρα που ακούμε;
Όπως προέβλεπε η πολιτική απόφαση του Eurogroup της 7ης Απριλίου, συμφωνήθηκαν περιοριστικά μέτρα 1% για το 2019 και το 2020 αλλά και μέτρα ελάφρυνσης αντίστοιχου ύψους, δηλαδή 1 συν 1%. Για το 2019 τα περιοριστικά μέτρα στοχεύουν την μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1%. Η τεχνική συμφωνία προβλέπει ότι η μεγαλύτερη μείωση δεν μπορεί να ξεπερνά το 18% παρά το γεγονός ότι υπάρχουν προσωπικές διαφορές που υπερβαίνουν ακόμα και το 30% της συνολικής σύνταξης ενώ η μεσοσταθμική μείωση δεν θα ξεπερνά το 9%. Για το 2020 συμφωνήθηκε η εξοικονόμηση 1% του ΑΕΠ να προέλθει από την μείωση του αφορολόγητου ορίου, το οποίο θα διαμορφωθεί μεσοσταθμικά στα 5.900 Ευρώ. Αυτά είναι τα μέτρα.
Τα αντίμετρα, δηλαδή τα μέτρα ελάφρυνσης που θα ψηφιστούν και θα εφαρμοστούν ταυτόχρονα με τις επιβαρύνσεις, το 2019 και το 2020, υπό την προϋπόθεση ότι το 2018 θα επιτευχθεί ο στόχος για 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα, είναι τα εξής: επιδότηση ενοικίου, με μέση επιδότηση περίπου 1.000 ευρώ το χρόνο σε 600.000 οικογένειες, ενίσχυση του επιδόματος του πρώτου και του δεύτερου παιδιού, συνολικού ύψους 260 εκατομμυρίων ευρώ, επέκταση του προγράμματος των σχολικών γευμάτων σε δημοτικά και γυμνάσια, ώστε να καλυφθεί ο μισός πληθυσμός των μαθητών, επέκταση του προγράμματος των βρεφονηπιακών σταθμών για να καλύψουν το 1/3 των παιδιών, ηλικίας έως 4 ετών, επέκταση του μέτρου της μείωσης στα φάρμακα σε όλον τον πληθυσμό και όχι μόνο τους συνταξιούχους, με εισοδηματικά κριτήρια. Επίσης, προβλέπεται ένα αναπτυξιακό πακέτο ύψους 250 εκατ. για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ ταυτόχρονα ένα αντίστοιχο πακέτο 250 εκατ. ευρώ, θα ενισχύσει το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Θα υπάρξουν και φορολογικές ελαφρύνσεις, δηλαδή μείωση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 29% στο 26%, μείωση του συντελεστή φορολόγησης φυσικών προσώπων από το 22% στο 20%, μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 200 εκατομμύρια για τα χαμηλά και μεσαία στρώματα, αλλά και μείωση της Εισφοράς Αλληλεγγύης, η οποία μηδενίζεται για όσους έχουν καθαρό εισόδημα μέχρι 30.000 ευρώ.
Γιατί κ. Κατσαβριά δεν συμφωνεί ο ΣΥΡΙΖΑ με την πρόταση του κ. Μητσοτάκη να μοιραστεί η υπεραπόδοση του πρωτογενούς πλεονάσματος που πέτυχε η χώρα για το 2016;
Καταρχήν χαιρόμαστε που ο κ. Μητσοτάκης αναγνωρίζει την επιτυχία μας, αν και άλλα προέβλεπε πέρυσι. Πράγματι, το πρωτογενές πλεόνασμα έφτασε στα 4,2% του ΑΕΠ, δηλαδή σε περίπου 7 δις ευρώ. Αλλά, μέχρι τον Δεκέμβριο, ο κ. Μητσοτάκης το αμφισβητούσε και γι’ αυτό η Ν.Δ. καταψήφισε την εφάπαξ 13η σύνταξη. Τώρα που τα επίσημα στοιχεία τον διαψεύδουν, το γύρισε. Περιδιαβαίνει στα κανάλια, και πότε λέει ότι το πλεόνασμα προήλθε από την υπερφορολόγηση και πότε ότι πρέπει να το μοιράσουμε. Είναι όμως ολοφάνερο ότι βρίσκεται σε απόλυτο στρατηγικό αδιέξοδο. Γιατί η υπεραπόδοση του πρωτογενούς πλεονάσματος πραγματοποιήθηκε όχι επειδή υπήρξε υπερφορολόγηση αλλά επειδή παραμερίσαμε τους φίλους του, τα τρωκτικά της διαπλοκής, τα οποία μάλιστα τώρα καλούνται και πληρώνουν. Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι επί Σαμαρά – Βενιζέλου δεν έπιαναν τους στόχους, καθώς και τότε η φορολογία δεν ήταν μικρότερη. Και, για να μην κρυβόμαστε, η επιτυχία του 4,2% αποτέλεσε ένα από τα κύρια όπλα μας για να κλείσουμε τη δεύτερη αξιολόγηση. Επίσης, σε ό,τι αφορά τα περίπου 4 δις που υποκριτικά ζητάει ο κ. Μητσοτάκης να μοιραστούν, η κυβέρνησή μας είναι που θα σταθμίσει πώς και πότε θα τα αξιοποιήσει. Προς το παρόν, ας κοιτάξει η Ν.Δ. να πεί και καμιά αλήθεια αντί να επιδίδεται σε ανόητα προπαγανδιστικά τεχνάσματα.
Μιλήσατε στην αρχή για την ανάπτυξη. Πόσο κοντά νομίζετε ότι βρισκόμαστε;
Με την τελική συμφωνία που αναμένουμε μέσα στον Μάϊο, ανοίγει ο δρόμος για την ποσοτική χαλάρωση από την ΕΚΤ καθώς και τη δυνατότητα χρηματοδότησης της οικονομίας από τις αγορές. Με άλλα λόγια, αρχίζει η ομαλοποίηση των βασικών μεγεθών της οικονομίας και η χώρα ανακτά τη δυνατότητα προσέλκυσης επενδύσεων. Ήδη, ο νέος αναπτυξιακός νόμος πηγαίνει εξαιρετικά καλά. Οι πόροι του ΕΣΠΑ απορροφώνται ταχύτατα για πρώτη φορά, γι’ αυτό και ολοκληρώνονται μια σειρά από μεγάλα έργα όπως ο Ε65 και η σήραγγα των Τεμπών, που εγκαινιάσαμε τον Απρίλιο. Επίσης, νέες και καινοτόμες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες εντάσσονται και θα ενταχθούν τους προσεχείς μήνες στο ΕΣΠΑ. Η εξυγίανση των τραπεζών σε συνδυασμό με την ευνοϊκή αντιμετώπιση των δανειοληπτών από στεγαστικά ή επιχειρηματικά δάνεια. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία. Η ορθολογική οργάνωση της έρευνας και των φορέων της. Το ΠΑΑ με τα 6,5 δις, το νέο θεσμικό πλαίσιο για το συνεργατισμό και τις ομάδες παραγωγών καθώς και οι επενδύσεις σε εκτεταμένα και σύγχρονα αρδευτικά έργα στον τομέα της αγροτικής ανάπτυξης. Όλα αυτά, διαμορφώνουν το πλαίσιο για την ανάπτυξη, σημάδια της οποίας είναι ήδη ορατά. Είμαστε λοιπόν πράγματι πολύ κοντά στην ανάπτυξη την οποία όμως θέλουμε να είναι και δίκαιη. Θέλουμε δηλαδή να χτυπήσουμε τη μάστιγα της ανεργίας και της μετανάστευσης των νέων μας μέσα από τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων απασχόλησης. Θέλουμε δίκαιη κατανομή των βαρών και δίκαιη διανομή του εισοδήματος. Θέλουμε ανάκτηση των εργασιακών δικαιωμάτων, γεγονός που πετύχαμε με το κλείσιμο της αξιολόγησης, κατοχυρώνοντας την επαναφορά των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων και τη μη αύξηση του ορίου των ομαδικών απολύσεων από το 2018. Πρόκειται για μια σημαντικότατη επιτυχία, καθώς από την ύπαρξη των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων εξαρτώνται ο κατώτερος μισθός, η εξέλιξη των αμοιβών, ο χρόνος εργασίας και γενικότερα η θέση των εργαζομένων στη διαδικασία της παραγωγής. Είναι μια επιτυχία κόντρα στο ΔΝΤ, αλλά δυστυχώς, κόντρα και στη Ν.Δ., που μας κατηγορούσε για ιδεοληπτική εμμονή.
Και μια τελευταία ερώτηση. Ο κ. Τσίπρας μιλώντας την Παρασκευή στο υπουργικό συμβούλιο, τόνισε ότι δεν υπάρχει πλέον το άλλοθι των διαπραγματεύσεων για τυχόν καθυστερήσεις στο κυβερνητικό έργο. Εσείς πού πιστεύετε ότι πρέπει να δοθεί το βάρος από εδώ και πέρα;
Πράγματι, είναι επιτακτικά αναγκαίο να εντείνουμε τις προσπάθειές μας σε όλους τους τομείς. Μέχρι σήμερα είχαμε στραμμένη την προσοχή μας στις διαπραγματεύσεις αλλά καταφέραμε και υλοποιήσαμε από τη μια ένα μεγάλο μέρος του Παράλληλου Προγράμματός μας και από την άλλη βάλαμε τα θεμέλια για τη δίκαιη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης μας βάζει μπροστά στη δημιουργική ευθύνη να βγάλουμε τη χώρα από τα Μνημόνια και να τελειώσει οριστικά η περίοδος της ταπεινωτικής επιτροπείας. Γιατί αυτό αποτελεί το πρώτιστο αριστερό, προοδευτικό και πατριωτικό καθήκον, όπως είπε και ο Πρωθυπουργός. Μπορεί τα πολύ δύσκολα να είναι πλέον πίσω μας, αλλά τώρα χρειάζεται να δουλέψουμε και να προσέξουμε έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι όλοι οι Έλληνες θα έχουν πλήρη και μόνιμη απασχόληση, αξιοπρεπή αμοιβή και ισότιμη πρόσβαση στην υγεία, την παιδεία και την κοινωνική φροντίδα. Ο ορίζοντας είναι πια καθαρός και μπορούμε με αισιοδοξία να προσβλέπουμε σε ένα καλλίτερο μέλλον.